Marketing

"A valódi marketing nem egyenlő az eladás művészetével, annál sokkal több, a szükséges cselekedetek tudásának művészete.” Philip Kotler

A marketing olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést, és befolyásolja a vásárlókat. Kiterjesztett értelemben a marketing nem csupán termékek és szolgáltatások, hanem lényegében bármilyen gondolat, eszme, sőt akár személy megismertetését, elfogadtatását és népszerűsítését is szolgálhatja. A marketing kiterjedhet tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás vagy a politika.

A fenti meghatározásból látszik, hogy egy nagyon bonyolult folyamategyüttessel van dolgunk, a végső cél az, hogy az adott termék illteve szolgáltatás megtalálja azt a célcsoportot, akinek megoldást kínál gondjaira, elképzeléseire, igényeire. Nem elég azonosítani a vevőneket, hanem el is kell érnünk, ráadásul olyan csatornákon, amit az adott ügyfél a leginkább előnyben részesít, és az információnak is olyannak kell lennie, amit azonnal megért. Persze, a legtöbb esetben a konkurenciától is megkaphatja ugyanezt, tehát valami extrát is kell tartalmaznia. Hogy ez éppen mi, megint a célcsoporttól függ, hiszen nem mindíg csak az ár dönt. Nagyon sok esetben a hozzáadott érték az, ami döntésre készteti a vevőt, és ha folyamatosan kap ilyet, ráadásul széles skálán, akkor kialakulhat egyfajta lojalitás a termék iránt, ami minden gyártó/forgalmazó álma.


© www.kleinestarsa.hu 1996